Jak promować własny gabinet?

O konieczności korzystania z reklamy w dobie wolnego rynku chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Ale wszystkim, reklamą także, rządzą różne przepisy. Osoby prowadzące działalność gospodarczą muszą działać zgodnie z obowiązującym prawem, nawet jeżeli przepisy wydają się być bzdurne i nieżyciowe. Nasze polskie przepisy bardzo ograniczają możliwości reklamy służby zdrowia. Reklama usług medycznych nie jest sprawą łatwą, ponieważ podmiot zajmujący się świadczeniem usług medycznych nie może reklamować swojej działalności leczniczej.

Medycyna też wymaga promocji

Może tylko podawać do publicznej wiadomości informacje o rodzajach świadczonych usług zdrowotnych, ich zakresie, ale w takiej formie, żeby nie przypominało to reklamy. A więc jak reklamować, żeby nie reklamować a wyłącznie informować? Spędza to sen z powiek wielu lekarzom czy właścicielom gabinetów medycznych. Duża konkurencyjność na rynku usług medycznych, zwłaszcza tych prywatnych, sprawia, że reklama jest wręcz konieczna a przecież zabroniona. Dlatego trzeba postawić na dobry marketing w służbie zdrowia. Orientacja marketingowa musi być nastawiona przede wszystkim na dobro pacjenta. Trzeba zadbać o świetną reputację, doskonałe relacje na linii lekarz- pacjent. Stworzyć jak najlepszy wizerunek firmy. Marketing usług medycznych musi koncentrować się na pacjencie, być na niego zorientowany. Najważniejszym celem działań marketingowych w placówce medycznej jest określenie, do jakiej grupy docelowej pacjentów będą kierowane usługi, poszukiwanie i zdobywanie nowych klientów, informowanie o nowych usługach, w miarę możliwości wychodzenie naprzeciw zapotrzebowaniu rynku na nowe usługi i poszerzanie usług. Podstawą do podjęcia działań marketingowych jest zdefiniowanie misji i strategii organizacji. Każda instytucja, placówka służby zdrowia także, jest identyfikowana z miejscem, w którym się znajduje, nazwą, znakami graficznymi.

marketing-medyczny

Dlatego ważne jest, aby gabinety były dobrze oznaczone, powinny mieć aktualne, czytelne tabliczki. Marketingowiec powinien zadbać także o ciekawe logo, odpowiednią kolorystykę, chwytliwe hasło reklamowe. Ze względu na to, że reklamowanie usług medycznych jest zabronione, trzeba zadbać o dobrą promocję w internecie, stworzyć dobrą stronę internetową. Strona powinna być estetyczna, schludna, nieprzeładowana elementami graficznymi. Musi zawierać podstawowe informacje o placówce służby zdrowia, dane kontaktowe, adres, telefon, zakres usług, nazwiska lekarzy, cennik. Poruszanie się po menu powinno być proste, intuicyjne. Jeżeli placówka posiada kontrakt z NFZ to również warto o tym poinformować na stronie. Jeśli gabinet znajduje się w mieście, które odwiedza dużo turystów zagranicznych lub mamy usługi, z których chętnie, choćby ze względu na atrakcyjną cenę, korzystają pacjenci zagraniczni, to należy swoją stronę wzbogać o inne wersje językowe i pomyśleć o zatrudnieniu recepcjonistki ze znajomością języków obcych. Znajomość przynajmniej języka angielskiego jest w tym wypadku absolutnie niezbędna. Trzeba również zadbać o dobre pozycjonowanie strony internetowej, aby podczas wyszukiwania zawsze była na pierwszej stronie i to możliwie najwyżej.

Artykuł powstał przy współpracy z serwisem marketing-medyczny.pl stworzonym dla lekarzy.