Branża hotelarska musi stale się rozwijać i wprowadzać innowacyjne rozwiązania technologiczne. Jest to konieczne, aby sprostać oczekiwaniom swoich klientów. Obecnie największy odsetek gości stanowi generacja Y, jednak właściciele już wdrażają rozwiązania, które będą dogodne dla przyszłych klientów, czyli pokolenia Z – te zaś wymagają zintegrowanego systemu automatyzacji. Co to jest i jak może pomóc nie tylko klientom, ale i właścicielom hoteli?
Charakterystyka gości hotelowych z generacji Y i Z
Pokolenia Y i Z mają duże znaczenie dla branży hotelowej, dlatego warto znać ich odrębną charakterystykę.
Generacja Y
Są to osoby urodzone w latach 1980-1995. Preferują spontaniczne podróże, stąd też chętnie wybierają oferty last-minute. Swoje wyjazdy często planują w ostatniej chwili. Cenią sobie komfort, za który zapłacą większą kwotę, choć starają się racjonalizować swoje wydatki. Chętnie podróżują biznesowo, ponadto preferują połączenie pracy z wypoczynkiem, przedłużając swój pobyt w hotelu.
Pokolenie Y ceni sobie dostępność i możliwość załatwienia wszelkich formalności online. Irytująca jest dla nich sytuacja, w której muszą dzwonić do hotelu i pytać o oczywiste informacje, które powinny być ogólnodostępne. Kluczowym narzędziem jest dla nich system rezerwacji hotelowej online. Bez względu na rodzaj swojego wyjazdu, generacja Y wysoko ceni sobie udogodnienia związane z technologiami.
Generacja Z
Czyli osoby urodzone po 1995 roku do 2012 roku. To pierwsze pokolenie, które od najmłodszych lat może korzystać z nowoczesnych technologii oraz Internetu. Cechują się asertywnym indywidualizmem, cenią sobie wolność. Nie akceptują ograniczeń bądź narzucania sztywnych ram działania. Ich głównym kanałem komunikacyjnym są portale społecznościowe.
Młodzi turyści swoją podróż najczęściej rozpoczynają od przejrzenia opinii w Internecie. Pod uwagę biorą zarówno pozytywne, jak i negatywne recenzje zamieszczane na stronie przez innych gości hotelowych.
Swój wyjazd zamawiają za pośrednictwem portali turystycznych. Od danego obiektu oczekują szybkiego i bezpłatnego dostępu do Internetu. Dodatkowo cenią sobie możliwość elastycznego przełożenia wyjazdu bądź bezpłatnego odwołania pobytu.
Generacja Z lubi być zaskakiwana nietuzinkowymi pomysłami lub spersonalizowanymi gadżetami, ponadto oczekują pozytywnych doświadczeń podczas podróży. Preferują również możliwość bezkontaktowego zameldowania i wymeldowania.
Jakie są potrzeby oraz wymagania stawiane hotelom przez młode pokolenia?
Branża hotelowa musi na bieżąco śledzić preferencje swoich potencjalnych klientów. Kluczowe jest zatem systematyczne wprowadzanie nowinek technologicznych. Generacja Y i Z cenią sobie różnego rodzaju udogodnienia, do których dostęp jest prosty i szybki. Młode pokolenie wybiera możliwość automatycznego meldowania się, stąd też branża hotelowa coraz częściej stosuje automaty, które wydają gościom stosowne karty.
Dużą popularnością cieszy się również możliwość meldunku za pomocą urządzeń mobilnych. Pokolenie Y i Z oczekuje od hotelu szybkiego dostępu do Internetu oraz specjalnej przestrzeni do pracy. Stąd też branża hotelowa powinna wyznaczyć odpowiednie miejsca, gdzie młode osoby mogą w spokoju pracować i jednocześnie napić się kawy. Z roku na rok rośnie również świadomość klimatyczna, dlatego rozwiązania ekologiczne, które wdrożył dany obiekt, również będą decydować o jego atrakcyjności.
Jakie znaczenie ma automatyka hotelowa?
Automatyka hotelowa jest wręcz obowiązkowym elementem każdego hotelu dla pokolenia Y i Z. Takie rozwiązanie znacząco podnosi komfort pobytu. Rosnące oczekiwania gości stają się wyzwaniem dla branży hotelowej, która musi im sprostać. Technologia ma tutaj duże znaczenie. Mowa nie tylko o dostępie do szybkiego Internetu, ale także o rozwiązaniach, które znacząco wpływają na pozytywny odbiór danego obiektu.
Automatyka hotelowa nie tylko usprawnia zarządzanie, ale przede wszystkim stanowi udogodnienie dla gości. Wdrożenie automatyzacji to również panel życzeń, który umożliwia szybką komunikację z personelem hotelu. Pozwala na złożenie prośby czy zarządzanie rezerwacją bezpośrednio z pokoju hotelowego. Dużą zaletą automatyki jest koncentracja na potrzebach gości. Dla pokolenia Y i Z nowoczesne panele dotykowe będą atrakcyjnym i pożądanym rozwiązaniem.
Czym charakteryzuje się automatyka hotelowa i jakie systemy można wyróżnić?
Automatyka hotelowa to zespół działań zintegrowanych ze sobą urządzeń elektronicznych i mobilnych, mających na celu:
- podniesienie standardu obsługi,
- zminimalizowanie nieefektownych działań
- zminimalizowanie kosztów prowadzenia działalności hotelu przy jednoczesnym podniesieniu standardu i komfortu pobytu gości.
Można wyróżnić trzy główne systemy automatyki hotelowej. Są to:
- GMRS – jest to system stworzony i przeznaczony wyłącznie do obiektów hotelowych. Ma on za zadanie zintegrować i zarządzać klimatyzacją, wentylacją, a także ogrzewaniem w danym pokoju. Co istotne, jego właściwością jest także optymalizacja oświetlenia pokojowego i podzielenia go na różne strefy. Dodatkowo system GMRS dokonuje pomiaru zużycia energii, a także łączy pozostałe urządzenia. Ponadto, może zostać przeznaczony do współdziałania z innymi systemami bądź działać automatycznie.
- System IHG Green Engage – system ściśle połączony z oszczędnością energii i działalnością pro eko. Ma on za zadanie zmniejszyć emisję CO2, a także wydatek energetyczny na te aspekty, które potrzebują jej najwięcej, tj. wentylacja, klimatyzacja, a także internet. Działanie systemu w żaden sposób nie wpływa negatywnie na komfort gości.
- System KNX – stworzony dla domów jednorodzinnych, lecz jego założenia wpisują się także w obiekty hotelowe. Opiera się on na zasadzie, aby wykorzystywać wyłącznie tyle energii, ile jest konieczne, a pobierany prąd powinien być maksymalnie wykorzystywany. Myślą przewodnią KNX jest oddzielenie zasilania od funkcji sterowniczych. System KNX charakteryzuje się wykorzystywaniem odnawialnych źródeł energii, pozyskiwanych z natury i nowinek technologicznych.
Co cenią sobie w inteligentnych hotelach młode pokolenia i jakie rozwiązania będą kluczowym udogodnieniem dla młodych turystów?
Generacje Y i Z stawiają przede wszystkim na wygodę i brak ograniczeń. Przedstawiciele tych pokoleń nie lubią postępować według sztywnych ram i reguł, jakie często panują w standardowych hotelach. Właśnie dlatego warto wdrożyć system automatyzacji działań hotelu w wielu aspektach, począwszy od:
- meldunku,
- wydawania posiłków,
- indywidualnych preferencji dotyczących warunków panujących w pokoju, przestrzeni do pracy,
- dodatkowych usług hotelu i wymeldowania.
Pierwszy z nich dotyczy zameldowania w hotelu. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom młody klient mógłby dotrzeć do hotelu o wybranej przez siebie godzinie, nie zważając na czas pracy recepcji. Wynika to z tego, że automatyzacja systemu mogłaby polegać na samodzielnym meldunku poprzez skorzystanie z automatu, który znajdowałby się przy budynku i wydawałby klucze do pokoju, po uprzednim wpisaniu odpowiednich danych z rezerwacji. Innym rewolucyjnym sposobem jest wykorzystanie urządzeń mobilnych, w tym mediów społecznościowych do potwierdzenia tożsamości. Jednak oprócz samego meldunku młodzi klienci cenią sobie także możliwość otworzenia pokoju nie poprzez kartę magnetyczną, ale za pomocą własnego smartfonu. Oprócz tego przy pomocy tabletu hotelowego goście mogliby zarządzać:
- opcją sprzątania pokoju,
- zamawianiem o wybranej przez siebie porze posiłków do pokoju,
- telewizją czy Internetem.
Kolejną ważną kwestią dla pokolenia Y i Z jest łatwe dopasowanie indywidualnych aspektów wyposażenia pokoju hotelowego. Warto wykorzystać doskonałą znajomość urządzeń mobilnych klienta i umożliwić mu korzystanie z nich podczas:
- zautomatyzowania wysokości temperatury i natężenia oświetlenia w poszczególnych pomieszczeniach
- nastawienia budzika czy telewizora.
Oprócz tego system mógłby dostarczać wielu informacji na temat:
- pogody,
- obecnego czasu,
- daty.
Ważną funkcją byłaby możliwość wezwania pomocy w przypadku nagłych zdarzeń przy użyciu przycisku. Automatyzacja powinna objąć nie tylko część wypoczynkową hotelu, ale i służbową. Obecnie młode pokolenie płynnie łączy sferę prywatną i zawodową, przez co często na różnych wyjazdach pracują zdalnie. Właśnie dlatego warto nie tylko udostępnić, ale i zautomatyzować salę konferencyjną.
W jaki sposób?
Przede wszystkim zwiększając komfort użytkowania nie tylko pomieszczenia, ale i sprzętów, udostępnianych przez hotel, które mają być kompatybilne z wyposażeniem klienta. W tym celu warto zintegrować oba rodzaje sprzętów, a także połączyć działanie za pomocą jednego przycisku kilku różnych funkcji, np.:
- zsunięcie rolet,
- włączenie projektora,
- regulację natężenia oświetlenia,
- zamknięcie drzwi w sali konferencyjnej.
Jakie są zalety zastosowania automatyki hotelowej?
Korzyści, wynikających z zastosowania automatyki hotelowej jest wiele. Przede wszystkim jest to duża oszczędność, głównie w dwóch sektorach tj. ogrzewania i energii.
1. Oszczędność ogrzewania
Możesz ograniczyć koszty, dzięki automatycznemu systemowi wyłączania ogrzewania, kiedy np. klient otworzy okno, a także zastosowaniu opcji ogrzewania w trybie ekologicznym. Ważna jest też możliwość zdalnego sterowania harmonogramem ogrzewania czy ograniczonej możliwości regulacji temperatury przez klienta. Istotna jest także możliwość podglądu temperatury w danym pokoju.
2. Oszczędność energii
Oszczędność kosztów energii mogłaby pochodzić z automatycznego wyłączania światła po upływie np. 15 minut bez zarejestrowanego ruchu człowieka. Ponad to dzięki podglądowi stanu oświetlenia można dostosować jego natężenie, a także sprawić, że kiedy karta magnetyczna zostanie wyciągnięta, to ustanie napięcie.
3. Automatyzacji w komunikacji gościa z hotelem
Dzięki sygnałom, wysyłanym przez klienta, obsługa jeszcze lepiej dopasuje harmonogram swojej pracy do jego potrzeb np. podczas ewentualnego sprzątania pokoju. Ostatni aspekt jest niezwykle istotny po wymeldowaniu gościa, gdyż szybciej trafia informacja do recepcji o gotowości przyjęcia kolejnego klienta.
Oprócz tego przesyłanie informacji o awarii sprawi, że pomoc nadejdzie szybciej i będzie efektywniejsza, co przekłada się na zadowolenie gości. Dodatkowo personel od razu zostanie poinformowany o usuniętej usterce.
4. Konkurencyjność na rynku hotelowym
Ważnym aspektem jest także konkurencyjność na rynku hotelowym. Kiedy wszystkie możliwe działania systemowe zostaną zautomatyzowane, dany hotel wyróżni się pośród innych i będzie bardziej atrakcyjny dla potencjalnych klientów. To z kolei może przeważyć o wyborze danego miejsca na swój pobyt, co bezpośrednio wpłynie na zyski hotelu.
5. Zwiększenie bezpieczeństwa gości
Ostatnią, ale równie ważną zaletą jest najwyższy poziom bezpieczeństwa gości poprzez wyeliminowanie możliwości włamania.
Generacja Y i Z to osoby, dla których rozwiązania technologiczne są bardzo ważne. Automatyka hotelowa umożliwia gościom komfortową i intuicyjną obsługę podczas meldowania, pobytu oraz wymeldowania. To szereg udogodnień, które na stałe muszą zagościć w branży hotelowej.