Czy wiesz jak przystąpić do przetargu? Sprawdź to z nami

Pierwsze kroki do stołu negocjacyjnego

Jeśli chodzi o to jak przystąpić do przetargu, to na pewno warto skupić się najpierw na formalnościach. Pierwszym krokiem jest jednak samo znalezienie dla siebie odpowiednich ogłoszeń. Warto wiedzieć, gdzie takie ogłoszenia się ukazują. Przede wszystkim są to biuletyny informacji publicznej. Trzeba zatem koniecznie przeglądać aktualności w tym zakresie, a także szukać propozycji z własnej branży. Wtedy będziemy mogli wziąć udział w przetargach, jakimi naprawdę będziemy zainteresowani w takim momencie. Formą przystąpienia do negocjacji przetargowych jest ponadto odpowiedź na zaproszenia. Przetargi niepubliczne występują stosunkowo rzadko, aczkolwiek można je zauważyć na rynku. Czym się odróżniają? Są organizowane tylko dla wybranych firm – najczęściej są one przeprowadzane dla tych spółek, które mają już znaczne doświadczenie i każda z nich ma raczej równe szanse na zwycięstwo. Nie jest także przyjmowane wtedy wadium (czyli opłata wstępna możliwość wzięcia udziału w negocjacjach, która występuje w przetargach publicznych – dla wszystkich firm).

Przetargi dla przedsiębiorców

Zobacz gdzie znaleźć przetarg dla Twojej branży

Wyszukiwanie w biuletynach nie zawsze jest dla nas całkowicie wygodne. Dlatego warto postawić na specjalne portale internetowe, w jakich znajdziemy wszystkie przetargi w jednym miejscu. Warto zerknąć do wyszukiwarki aby porównać dostępny oferty między sobą i zanalizować je. Można wyszukiwać poprzez określenie interesujących nas kryteriów. Wtedy znacznie szybciej znajdziemy ogłoszenia, jakimi będziemy bezpośrednio zainteresowani. Można także zapisać się na newsletter, dzięki czemu wszystkie ważne dla nas ogłoszenia otrzymamy w formie powiadomień na skrzynkę mailową, co jest bardzo wygodne i może nam zaoszczędzić sporo czasu. Gdy już znajdziemy ogłoszenia, trzeba zwrócić uwagę na określone kryteria, z jakimi mamy do czynienia w takim momencie. Nie zawsze stuprocentowe spełnienie wymagań to przepustka do wygranej, ale jeśli nie spełniamy kluczowych założeń, z pewnością nie możemy liczyć na zwycięstwo.

Kryteria organizatora

Przede wszystkim ważne jest to, by nasza firma spełniała określone w przetargu kryteria. Dodatkowo trzeba przygotować wszelkie dokumenty, jakie są wymagane w takim postępowaniu. Czasami trzeba także wpłacić wadium, więc na pewno trzeba mieć to wszystko na uwadze w takiej właśnie sytuacji. Gdy skompletujemy wszystkie dokumenty, trzeba jeszcze zastanowić się nad ceną. Najczęściej jest to kryterium decydujące o wygranej. Nie można zatem podać zbyt wysokiej ceny, ale inwestycja musi być jeszcze dla nas korzystna i opłacalna. Warto zatem dobrze zastanowić się nad tym punktem, gdyż ma on wielkie znaczenie. Później składamy komplet w danym miejscu i w określonym czasie i czekamy na rozstrzygnięcie przetargu.

Warto szukać odpowiednich ogłoszeń i próbować. Gdy weźmiemy udział w kilku kolejnych przetargach, to nabierzemy większej wprawy w tym zakresie. Warto więc mieć to wszystko na uwadze, a będziemy mogli zwiększyć swoje szanse na wygrane, a także coraz lepiej będziemy w stanie oszacować ceny, jakie zapewnią nam pozytywne rozstrzygnięcie konkursu. Udział w przetargu jest świetnym sposobem na wypromowanie własnej marki, która pojawiająca się w otoczeniu branżowym ma możliwość stosunkowo szybko się wybić. Nawet w przypadku niezostania realizatorem zlecenia zyskujemy możliwość zaistnienia – może się do nas odezwać mniejszy inwestor, znający się z organizatorem lub będzie z nami chciała współpracować inna firma, która wzięła udział w negocjacjach.