Prowadzenie szkoleń to praca wymagająca wiele zaangażowania i wysoko rozwiniętych umiejętności komunikacyjnych. Kurs nie może nudzić i usypiać naszych słuchaczy. Mają oni wyjść z takiego spotkania z nową wiedzą, z której będą umieli korzystać w praktyce. Przed każdym szkoleniowcem staje więc niewiarygodnie trudne zadanie skupienia na sobie uwagi audytorium. Jak powinno wyglądać szkolenie?
Efektywne szkolenie – co zrobić, żeby słuchacze słuchali
Przede wszystkim ważne jest to, jakie pierwsze wrażenie wywrzemy na osobach, które mamy szkolić. Jeśli przyjdziemy spóźnieni lub nieprzygotowani, możemy w prosty sposób sami sprawić, że będziemy postrzegani jako nieprofesjonalni i już na wstępie zrazimy do siebie słuchaczy. Niewskazane jest także czytanie z kartki czy „klepanie” wyuczonego na pamięć tekstu. Nasza mowa powinna być płynna i usystematyzowana, bez większych zastojów czy zawahań.
Łatwiej uaktywnić uwagę słuchaczy jeśli włączymy ich do szkolenia. Mogą w nim aktywnie uczestniczyć – chociażby zadając pytanie, lub na nie odpowiadając. Dobrze zadane pytanie może zmienić bardzo wiele w myśleniu osoby, do której zostało skierowane. Dlatego szkoleniowiec musi być przygotowany na różne sytuacje – powinien przewidzieć jakie pytania mogą paść i być gotowy, na udzielenie odpowiedzi.
Niezależnie od tego czy na sali będą już wszyscy uczestnicy, czy tylko ich część, warto szkolenie rozpocząć o czasie. Można zapytać już obecnych, czy zgadzają się na przesunięcie o kilka minut tego spotkania, ale dzięki temu okażemy im szacunek i pokażemy, że zwróciliśmy uwagę na to, że pojawili się o czasie. Jeśli mowa już o początku – należy zacząć od ukazania programu i celu takiego szkolenia. Samo odczytanie programu może od razu znudzić naszych słuchaczy. Można wyjść z inicjatywą do audytorium i zapytać co, ich zdaniem, ma zmienić to szkolenie lub czego chcieliby się dowiedzieć.
Problemy techniczne – co może pójść nie tak
Inną, nie mniej ważną kwestią, jest miejsce, w którym będzie odbywało się nasze szkolenie. Pomieszczenie powinno być na tyle duże, by bez problemu pomieściło wszystkich uczestników spotkania. Jeśli nie jest to absolutnie konieczne, nie powinniśmy używać nagłośnienia. Buduje ono dystans, a także lekko deformuje mowę, co na dłuższą metę może być dla słuchaczy męczące. Echo, nienaturalnie głośny dźwięk, odbijający się od ścian, znacznie utrudnia koncentrację słuchaczy. Poziom głośności musi być więc odpowiednio dobrany.
Jeśli jest taka możliwość, warto przyjść wcześniej i zapoznać się z miejscem, w którym będzie prowadzone szkolenie. Dzięki temu dowiemy się, jakie są nasze możliwości i jak możemy wykorzystać dostępny sprzęt. Inną sprawą, często pomijaną, jest cyrkulacja powietrza w pomieszczeniu. Nie ma chyba nic gorszego od prowadzenia szkolenia w dusznym pomieszczeniu, gdzie nie ma czym oddychać.
Nasz mózg podczas wysiłku intelektualnego potrzebuje dużej ilości tlenu, więc warto mu ją zapewnić, by osiągnąć jak najlepsze wyniki. Zatem odpowiednie ustawienie klimatyzacji lub wentylacji, a w przypadku ich braku, pamiętanie o regularnym wietrzeniu sali, mogą okazać się kluczowe dla osiągnięcia sukcesu.
Innym ważnym czynnikiem, związanym z naszą fizycznością są przerwy. Każdy z nas potrzebuje się czasem napić, zjeść coś czy skorzystać z toalety. Są to nasze podstawowe potrzeby, których niezaspokojenie z pewnością nie będzie sprzyjało skupieniu. Podczas planowania terminu szkolenia, należy także uwzględnić porę dnia. Nie od dziś wiadomo, że rano nasze działania są bardziej efektywne niż pod wieczór. Dużo więcej wiedzy przyswoją słuchacze, jeśli spotkanie rozpocznie się o dziewiątej, niż o siedemnastej.
Szkolenie na miarę – utopia czy nowa epoka
Prowadzenie szkolenia, nie jest zadaniem niewykonalnym, zarezerwowanym dla superbohaterów Wiele osób czuje się podczas tego swobodnie i zazwyczaj są to świetni fachowcy. Niestety bardzo często są to nudne wykłady, które raczej odrzucają lub usypiają, niż zachęcają do zdobywania nowej wiedzy. Dlatego warto dobrze się przygotować do ich prowadzenia i zadbać o komfort zarówno własny, jak i słuchaczy. Przy odpowiednim nakładzie pracy można stworzyć szkolenie idealne – takie, z którego wszyscy wyjdą zadowoleni, a uczestnicy zdobędą nową wiedzę, w najbardziej przystępny sposób.
Więcej o metodach prowadzenia szkoleń dla dorosłych.