Jak prowadzić szkolenia dla osób dorosłych?

Prowadzenie szkoleń dla dorosłych wymaga od szkoleniowca całkowitej zmiany perspektywy. Założenie, że doświadczona osoba będzie przyswajała wiedzę w taki sam sposób, jak młodzież w wieku szkolnym jest błędne. Dlatego przygotowując się do prowadzenia szkolenia należy wybrać takie metody, które pozwolą na efektywne przekazanie wiedzy.

Osoby dorosłe, które decydują się na rozwój kompetencji, kierują się podczas pogłębiania wiedzy własnymi doświadczeniami. Uczą się po to, aby od razu wykorzystać zdobyte umiejętności w praktyce – najczęściej pracy zawodowej. Dlatego przygotowanie szkolenia dla dorosłych powinno opierać się na przekazaniu jedynie tych aspektów, które będą bodźcem dla dorosłego ucznia do tego, aby nauczyć się czegoś nowego. Jak w takim razie prowadzić szkolenie dla osób dorosłych?

W jaki sposób uczą się dorośli?

Proces uczenia się dorosłych różni się od nauczania młodzieży. Dorośli nie tylko opierają się na własnym doświadczeniu i uczą się jedynie tego, co będzie im przydatne w codziennych obowiązkach, ale przede wszystkim przyswajają wiedzę wolniej. Z biegiem lat proces reagowania na nowe informacje się wydłuża, a część nauczonych rzeczy jest zapominana. Dlatego szkolenie dla dorosłych uczestników powinno być przygotowane w taki sposób, aby od razu mogli wykorzystywać zdobytą wiesze w praktyce.

Prowadzenie szkoleń dla dorosłych – jak się przygotować?

Jednym z najłatwiejszych sposobów na przygotowanie się do szkolenia dla osób dorosłych jest tzw. autocoaching. Wypróbowanie poszczególnych metod szkolenia na sobie, a następnie wypracowanie własnych technik opierających się na wcześniej poznanych, pozwoli na znalezienie złotego środka. W ten sposób szkolenia prowadzone przez nas w grupie nawet najbardziej doświadczonych uczestników, będzie bardziej zorganizowane i efektywne.

szkolenie
Trenerskie inspiracje znajdziesz na platformie EPALE

Dla przykładu można wykorzystać metodę de Galana, która składa się z pięciu etapów. W ten sposób łatwiej jest znaleźć rozwiązanie trudnych sytuacji – zarówno we własnej pułapce myśli, jak i podczas prowadzenia szkolenia w grupie. W teorii wystarczy nazwać proces, z którym się aktualnie mierzymy, a następnie sprecyzować własne zachowanie prowadzące do powstania tej przeszkody. Dzięki temu można w szybki sposób określić kontekst sytuacji. Jeśli udało się wykonać wszystkie poprzednie kroki, konieczne jest przemyślenie konsekwencji określonego wcześniej problemu. Jeśli już to mamy to pora na sprecyzowanie innego efektu, który pragniemy osiągnąć jako wyjście z trudnej sytuacji. Pod sam koniec znajdziemy najlepsze rozwiązanie.

To doskonałe ćwiczenie jeśli przygotowujemy się do trudnego szkolenia z dorosłymi. W tym przypadku problemem będzie na przykład zdenerwowanie związane z tym, że wiedza, którą przekażemy nie będzie spełniała oczekiwań uczestników.

Metoda de Galana daje także możliwość oceny szkolenia podczas jego trwania, jak i bezpośrednie zapytanie uczestników czego brakuje podczas wykonywania ćwiczeń.

szkolenie

Ćwiczenia podczas szkolenia dla dorosłych – na co zwrócić uwagę?

Z racji tego, że dorosłe osoby uczą się głównie bazując na własnych doświadczeniach, ciekawym sposobem będzie wykorzystanie metod aktywizacyjnych. Praca w większych grupach lub parach, a także okazja do dyskusji i wymiany swojej wiedzy z innymi uczestnikami, może przynieść ogromne efekty w procesie przyswajania nowych umiejętności.

Wielu szkoleniowców wykorzystuje podczas pracy w grupach takie techniki jak radykalna szczerość czy spacer w milczeniu. Pierwsza z metod polega na tym, że zarówno prowadzący szkolenie powinien wykazać się absolutną szczerością w kontaktach z uczestnikami. W sposób nie tylko buduje swój autorytet, ale udowadnia, że szczerość zawsze przynosi korzyści. Wystarczy, że dorośli podczas szkolenia zrezygnują z małych kłamstw i powiedzą, co tak naprawdę im przeszkadza. Szkolenie będzie miało okazję spełnić oczekiwania wszystkich, a relacja pomiędzy szkoleniowcem a uczestnikami będzie jak najbardziej autentyczna.

Technika spaceru w milczeniu wykorzystuje teren otaczający placówkę szkoleniową – wszyscy uczestnicy, bez żadnych instrukcji, powinni wyjść na zewnątrz i zacząć spacerować, nie odzywając się do nikogo. Po powrocie do pomieszczenia, w którym odbywa się szkolenie, można rozpocząć dyskusję o tym, w jaki sposób każdy wyobrażał sobie to ćwiczenie. W ten sposób każdy spędzić chwilę czasu tylko ze sobą, pogrążając się we własnych myślach.

Szkolenia prowadzone dla dorosłych uczniów wymagają od szkoleniowca zupełnie innych umiejętności. Dlatego tak ważne jest wykorzystywanie różnych technik, które pozwolą im nie tylko pogłębić swoją wiedzę, ale również poznają siebie.