Jak przewozić rower elektryczny?

Jazda na rowerze to świetny sposób na spędzanie wolnego czasu oraz poczucie lekkiej adrenaliny w przypadku jazdy w ciężkim terenie górskim. Dzięki rowerom elektrycznym sport ten stał się także dostępny dla osób o słabszej kondycji fizycznej lub takich, które z przyczyn zdrowotnych nie mogą jeździć na zwykłym rowerze. E-bike to także świetny wybór dla doświadczonych rowerzystów, którzy chcą przejechać więcej kilometrów i pokonywać większe góry przy takim samym zmęczeniu.

Jednak co w sytuacji, gdy planujemy wycieczkę rowerową daleko od naszego miejsca zamieszkania i w jakiś sposób musimy przetransportować tam nasz rower eklektyczny? Czy w tym celu można korzystać ze standardowych rozwiązań takich jak np. samochodowe bagażniki rowerowe?

Waga rowerów elektrycznych

Pierwszym problemem, jaki możemy napotkać, chcąc przetransportować samochodem rowery elektryczne to ich waga. Zwykły rower szosowy waży najczęściej w okolicach 10 kg, a bardziej zaawansowane modele mogą ważyć nawet w okolicach 7-8 kg. W przypadku rowerów MTB waga może być bardzo różna w zależności od przeznaczenia roweru, systemu zawieszenie, szerokości opon i innych tego typu czynników. Można jednak przyjąć, że waga standardowego roweru górskiego to okolice 13–15 kg. Jeśli porównamy te wartości do wagi rowerów elektrycznych, które często ważą w okolicach 25 kg, to okazuje się, że jeden rower tego typu może ważyć tyle, co dwa rowery górskie średniej klasy lub nawet trzy rowery szosowe.

Rowery elektryczne

Tak duża waga roweru generuje kilka kluczowych problemów przy ich transporcie. Pierwszym z nich jest to, że w przypadku stosowania samochodowego bagażnika dachowego, umieszczenie roweru na nim często może wymagać pomocy innej osoby. O ile z tym można sobie dość łatwo poradzić, tym bardziej jeśli ktoś ma na tyle siły, aby samodzielnie umieść rower elektryczny na bagażniku dachowym, to trzeba wziąć pod uwagę także wytrzymałość bagażnika i jego maksymalny udźwig. Standardowe bagażniki dachowe lub montowane na haku mają zazwyczaj udźwig w granicy 50–60 kg, co przy przewożeniu np. trzech lub nawet czterech rowerów często jest wystarczające, a nawet pozostaje pewien zapas bezpieczeństwa.

W przypadku rowerów elektrycznych wystarczy zamontowanie dwóch, aby osiągnąć maksymalny udźwig większości standardowych bagażników samochodach. Z tego względu wybierając się na wycieczkę i biorąc ze sobą rowery elektryczne, należy o tym pamiętać, aby w trakcji jazdy nie okazało się, że nasz bagażnik odmówił posłuszeństwa.

Wybór odpowiedniego bagażnika rowerowego i jego użytkowanie?

Aby uniknąć problemu z bagażnikiem i jego ograniczonym udźwigiem można:

  • wyjąć baterię z roweru (jeśli dany model to umożliwia), co znacząco zmniejszy jego wagę i uchroni baterie przed deszczem w sytuacji, gdy rower nie jest przystosowany do jazdy w tak ciężkich warunkach,
  • zakupić bagażnik o większym udźwigu,
  • przewozić rowery w środku samochodu (opcja tylko dla osób podróżujących samotnie lub we dwójkę i posiadających duży samochód z pojemnym bagażnikiem).

Rzadziej spotykanym, ale bardzo dobrym rozwiązaniem jest także zakup lub wynajęcie odpowiednio przystosowanej do przewozu rowerów przyczepy.

Rowery elektryczne

Stojąc przed decyzją o zakupie bagażnika rowerowego, za pomocą którego będziemy przewozić nasze rowery elektryczne warto postawić na bagażnik montowany na haku. Dzięki takiemu rozwiązaniu dostęp do rowerów będzie dużo łatwiejszy, podobnie jak ich zamontowanie. Oprócz tego należy zwrócić szczególną uwagę na udźwig danego bagażnika. Ten parametr powinniśmy dobierać do wagi naszych rowerów, ich ilości oraz tego, gdzie i w jakich warunkach zamierzamy je przewozić.

Na nierównych i nieutwardzonych drogach bagażnik jest dużo bardziej obciążony niż podczas jazdy gładką, asfaltową drogą. Z tego względu ten czynnik również należy wziąć pod uwagę. Najlepiej aby udźwig bagażnika, aby był jak największy i umożliwiał pozostawienie pewnego bezpiecznego zapasu. Nie należy zapominać także o odpowiednim zabezpieczeniu zamontowanych na bagażniku rowerów. Szczególnie ważne jest tutaj stabilne mocowanie kół oraz ramy do konstrukcji bagażnika.

Warto także pomyśleć o zabezpieczeniu elementów elektronicznych roweru, które mogą ulec uszkodzeniu w przypadku nagłego załamania pogody lub zanieczyszczeń unoszących się w trakcie jazdy.