Porada.edu.pl

  • Kontakt
  • O Nas

Porada.edu.pl

  • Kontakt
  • O Nas
Porady Marketingowe,

Zapachy w sklepach – kuszący element marketingu

by Redakcja10 stycznia, 2018
Ziarna kawy

Ładny zapach w sklepach potrafi umilić spędzony tam czas, jednak nie jest to jedyna korzyść płynąca z wykorzystania przyjemnych zapachów, ponieważ można z powodzeniem oprzeć na tym jeden z filarów naszego marketingu i zachęcić w ten sposób ludzi do korzystania z naszych usług.

 

Nic nowego

Dla wielu osób aromamarketing może brzmieć obco i zbyt nowocześnie, jednak był on wprowadzony w USA już w latach dziewięćdziesiątych w celu budowania przewagi nad konkurentami. Sama idea tego pomysłu nie powinna jednak nikogo zaskakiwać.

Za jeden z najprostszych przykładów można wziąć tutaj piekarnie. Ile razy przechodząc obok miejsca, w którym piecze się świeże pieczywo czy bułki słodkie nie mogliśmy się powstrzymać, żeby tam wejść i coś kupić? Zapewne było tak nieraz, ponieważ jest to naturalny, ludzki odruch znany z dzieciństwa, gdy mamy i babcie piekły różne smakołyki.

Współcześnie marketing zapachowy jest jednak popularny w miejscach niemających nic wspólnego z babcinymi wyrobami. Tak naprawdę w dzisiejszych czasach bardzo dużo firm, szczególnie wszelkiego rodzaju sieciówki odzieżowe i obuwnicze tworzą przyjemną atmosferę poprzez użycie odpowiednio dopasowanych zapachów. Robiąc zakupy każdy spotkał się z tą praktyką, chociaż niekoniecznie musiał być tego świadomy.

 

Idealny zapach

Całym sekretem marketingu zmysłów jest wybór przez firmę zapachu, który nie będzie klienta rozpraszał ani wywoływał u niego bóli głowy. Z tego powodu powinno się wybrać zapach łagodny i dopasowany do sklepu, ważne jest jednak, żeby to był jeden, niepowtarzalny zapach, który stanie się jednością z marką i sprawi, że klienci lub interesanci będą z przyjemnością spędzać czas w firmowych pomieszczeniach.

Taki aromat wpłynie na stan emocjonalny klienta, jego przywiązanie, dobre skojarzenia, a co ważniejsze sprawi, że pozostanie w pamięci o wiele lepiej niż inne rodzaje przekazu marketingowego i na dodatek będą sobie przypominali ten pozytywny przekaz za każdym razem, gdy poczują ten zapach – informuje agencja IMS, specjalizująca się w tzw. „aromamarketingu” – sztuce kuszenia zapachem, która poprawiać ma świadomość marki.

Przed dokonaniem wyboru warto zapoznać się z właściwościami poszczególnych zapachów. Można zauważyć, że w żadnym sklepie czy lokalu nie poczujemy zapachu cytrusów, nie dzieje się tak bez powodu, ponieważ ten aromat wywołuje wzmożoną czujność, co nie jest pożądane u klientów, którym chcemy coś sprzedać.

Zapachy w sklepach

Najbardziej doświadczeni i utalentowani marketingowcy potrafią dobrać do konkretnej marki zapach, który będzie działał dobrze na klienta przez co przyczyni się do dłuższego przebywania w sklepie, mniejszej nerwowości podczas stania w kolejkach, większej chęci do sprawdzenia produktu i uznania go za godnego swojej ceny, chęci porozmawiania ze sprzedawcą, a na końcu na sprzedaż, która będzie znacznie wyższa w porównaniu do czasów sprzed wdrożenia tych pomocniczych technik sprzedaży.

Jak dodaje IMS: Wzrost obrotów ma związek głównie z tym, że człowiek, który dobrze czuł się w tym sklepie, jest gotowy do ponownych zakupów nawet wtedy, gdy konkurencja będzie miała lepsze warunki cenowe.

 

Pracownicy w dobrej formie

Źle dobrane zapachy mogą zaszkodzić klientom, jednak oni są w pomieszczeniu firmowym tylko przez krótki okres czasu i mogą wyjść w dowolnym momencie. Pracownicy jednak nie mają tego komfortu, dlatego też w ich przypadku kumulacja wielu zbyt silnych zapachów lub brak neutralnego, dominującego zapachu może doprowadzić do częstych bóli głowy, zwiększonego stresu, mniejszej cierpliwości i częstszego popełniania błędów, co jest niedopuszczalne.

Takie osoby są twarzą marki, dlatego powinno się zadbać o to, żeby ich praca była efektywna i żeby byli w dobrej formie, aby w sprawny sposób reprezentować firmę i służyć pomocom wszystkim klientom.

Previous

Jakie kupić szkło laboratoryjne, aby stworzyć funkcjonalne laboratorium?

20 grudnia, 2017
Next

Czym kierować się przy wyborze maty do jogi?

26 stycznia, 2018

Related posts

nowe-sałatki_19-101012
Porady Marketingowe,

W jaki sposób reklamować markę lokalną?

by Redakcja1 października, 2020
modelki do sesji
Porady biznesowe, Porady Marketingowe, Porady Modowe,

Jakie są wady i zalety pracy w agencji modelingowej?

by Redakcja20 marca, 2020
biuro nowoczesne
Porady Marketingowe, Porady Ogólne,

Zaprezentuj swoją firmę z jak najlepszej strony

by Redakcja28 listopada, 2019
Jak zorganizować udany wyjazd integracyjny
Porady Marketingowe,

Jak zorganizować udany wyjazd integracyjny?

by Redakcja1 lipca, 2019

Nowe porady

  • Gitara – jak się za to zabrać?

    Gitara – jak się za to zabrać?

    16 grudnia, 2021
  • Czy astygmatyzm może się pogłębiać?

    Czy astygmatyzm może się pogłębiać?

    29 listopada, 2021
  • Gotowy, czy indywidualny projekt domu — jaki wybrać?

    Gotowy, czy indywidualny projekt domu — jaki wybrać?

    29 listopada, 2021
  • Czy dokumentację medyczną można przekazać policjantom?

    Czy dokumentację medyczną można przekazać policjantom?

    10 listopada, 2021
  • Tłumaczenia aktów unijnych – czy każdy może to robić?

    Tłumaczenia aktów unijnych – czy każdy może to robić?

    29 października, 2021
  • Jakie są minusy życia w Niemczech?

    Jakie są minusy życia w Niemczech?

    21 października, 2021
  • Jak zaprojektować kuchnię we włoskim stylu?

    Jak zaprojektować kuchnię we włoskim stylu?

    20 października, 2021
  • Dlaczego przy przeprowadzce warto pozbyć się starego sprzętu AGD?

    Dlaczego przy przeprowadzce warto pozbyć się starego sprzętu AGD?

    20 października, 2021
  • Budowlane
  • Domowe
  • Inwestycyjne
  • Marketingowe
  • Motoryzacyjne
  • Ogólne
  • Prawne
  • Rozrywkowe
  • Techniczne
  • Zdrowotne