Słynne jeansowe marki
Moda wciąż się zmienia i ciągle trudno za nią nadążyć. Chcąc być ciągle na topie, należałoby w każdym sezonie robić generalny przegląd szafy i większość znajdujących się tam ubrań wymienić na nowe. Lecz kogo z nas na to stać? Są jednka ubrania i tkaniny, które nigdy się nie nudzą.
Jak wiele osób zapewne zauważyło, wciąż żywy i ciągle odnawiany trend w modzie stanowi jeans. I chociaż jest tkaniną, którą ludzie znają i stosują już od epoki renesansu, to wciąż się on nie nudzi i ciągle powraca na wybiegi i do każdej garderoby. Chyba nie ma osoby, która nie posiada w swej szafie chociaż pary nieśmiertelnych jeansów lub niezniszczalnej jeansowej kurteczki na chłodne wieczory. Zmieniają się wzory i kolory, ale tkanina pozostaje wciąż ta sama.
Ciągle powstają nowe technologie, wytwarzania najmodniejszych na świecie spodni, koszul i kamizelek. Każdy producent próbuje na nowo ulepszyć swoje wyroby – uszlachetniać materiał, stosować różne dodatki w jego produkcji. Jednak prawdziwy jeans wciąż pozostaje taki sam. Na świecie powstaje coraz więcej marek i każda z nich pragnie odnieść sukces i w pełni zadowolić, wciąż rosnące wymagania swoich klientów. Jednak nadal nieśmiertelne pozostają najstarsze marki jak: Big Star, Wrangler, Lee, czy Americanos. Stanowią one klasykę wśród producentów odzieży jeansowej i dają, osobom je preferującym, gwarancję niepowtarzalności, wytrzymałości na uszkodzenia, a także niepowtarzalnego stylu i smaku, zachowanego podczas projektowania każdego z ubrań. Bo przecież nawet najbardziej kultowe i stylowe ubranie można zeszpecić poprzez dodanie nieodpowiednich gadżetów, w nieodpowiednim miejscu lub poprzez ich nadmiar. Tak więc jedne z najbardziej znanych w Polsce: Wrangler, Lee, Big Star to marki będące zapowiedzią wysokiej jakości i doskonałego stylu oraz gustu, ubrań zarówno damskich jak i męskich, a także ubranek dziecięcych.
Zaopatrując się w odzież tych producentów, a nie na straganach, można być pewnym, że w najbliższym czasie nasze nowe jeansy nie stracą swego oryginalnego kroju i koloru, a ich nogawki nie zaczną się wycierać i szczępić w najbardziej narażonych na to miejscach. Tak więc kupując nowe ubranie warto się zastanowić, czy rzeczywiście najważniejsza jest cena, czy jedna lepiej wybrać markę dającą gwarancję jakości i trwałości na lata.
Dżinsowe dodatki
Spodnie, kurtki, koszule i spódnice uszyte z jeansu nosi cały świat. Zachwycają się nimi gwiazdy światowego formatu, eleganccy ludzie interesu, a także szarzy obywatele. Ubrania te są bardzo wygodne, a jednocześnie praktyczne i zawsze mile widziane. Jednak wciąż czegoś brakowało.
Dlatego po rozpowszechnieniu się w świecie mody tej tkaniny, projektanci zaczęli poszukiwać czegoś innego, nowego i oryginalnego. I tak coraz częściej znani twórcy mody do swych kolekcji wprowadzali jeansowe dodatki. Każda modna pani posiada w swej szafie niepowtarzalną torebkę w kolorze indygo z tego niezwykłego materiału, elegancką apaszkę lub inny dodatek pasujący do jej ulubionych, wytartych jeansów. Po plażach znanych kurortów świata spacerują gwiazdy światowego formatu prezentując pięknie opalone ciała w niezwykłych krojach dżinsowych strojów kąpielowych. Coraz częściej na ulicach pojawiają się elegantki w szpilkach z jeansu lub sportowcy w oryginalnych trampkach w tym samym kolorze. Na wycieczkach górskich spotyka się całe rodziny wystrojone w markowe spodenki, wygodne koszule i czapki z ochronnym daszkiem wykonane z tejże tkaniny. Dopełnieniem stroju młodej modnisi jest zwykle stylowa apaszka lub nietypowa jeansowa bransoleta, a jej mama często pojawia się w kapeluszu z jeansu i ciekawym naszyjniku, który pasuje swym wzorem do nakrycia głowy i nietypowo postrzępionych japonek z tej samej tkaniny. Na szkolnych korytarzach zaobserwować można szał dżinsowych plecaków i tornistrów na plecach uczniów. A młode uczennice paradują z przewieszonymi przez ramię jeansowymi torbami i torebkami. Rodzice cieszą się z tej mody, bo przecież jeans jest tkaniną bardzo wytrzymałą i nawet powycierany wygląda jak nowy, więc jest również niezwykle ekonomiczny.
A co z naszymi zwierzakami? Przecież one również chcą być modne i swym wyglądem ozdabiać swe wytworne właścicielki. I w tej dziedzinie moda wciąż zmierza do przodu, więc w sklepach zoologicznych najpierw pojawiły się jeansowe smycze i kojce dla piesków, a potem całe kolekcje ubranek dla naszych milusińskich na każdą okazję.
Ciekawe jest również, że także w domach i mieszkaniach pojawiły się elementy tej niezwykłej mody – jeansowe obicia, obrazy z jego motywem, a także wiele innych elementów. Motywy jeansowe wdzierają się do każdego kąta i ozdabiają nam świat swym niepowtarzalnym wzorem.
Produkcja i obróbka jeansu
Wszyscy chodzimy w jeansach, ale nikt się nigdy nie zastanawiał w jaki sposób one powstają i jak daleko sięga historia materiału, z którego powstają ulubione spodnie i kurtki milionów ludzi. Denim, bo właśnie taką nazwę nosi tkanina, z której szyje się wiecznie modne spodnie, kurtki i sukienki, powstaje ze skręconej przędzy bawełnianej w splocie skośnym. Pierwotnie do jej produkcji wykorzystywano jedwab oraz wełnę, ale ze względów na większą dostępność i mniejsze koszty produkcji, amerykańscy producenci zastosowali bawełnę. Prawdziwy denim był zafarbowany na kolor indygo barwnikiem naturalnym, który daje kolor ciemnoniebieski. Obecnie w tym celu używa się barwników siarkowych. A swój niepowtarzalny urok tkanina zawdzięcza temu, że po każdorazowym użyciu i wypraniu wyciera się i blaknie, aby w końcu przetrzeć się i utworzyć na nogawkach spodni lub rękawach bluz niepowtarzalne strzępy.
Ta kultowa i legendarna tkanina – denim, pochodzi z francuskiego Nimes, od którego wzięła swą nazwę (de Nîmes, czyli „z Nîmes”, skrót od określenia serży „serge de Nîmes”). Nazwa ta jest używana na przemian z „jeans”. Z kolei nazwa jeans pochodzi od określenia „bleu de Genes”, czyli błękit z Genui pochodzącej od podobnej, mniej trwałej tkaniny wytwarzanej w Chieri w XV wieku. Tkaniny eksportowanej do Anglii i do momentu powstania cięższego i wygodniejszego denimu.
Ze względu na wytrzymałość oraz wygodę, spodnie takie nosili marynarze, ponieważ łatwo było w nich chodzić zarówno jak były suche jak i mokre, a brudne prano ciągnąc w sieciach za płynącym statkiem.
Spodnie jeansowe, jakie znamy, do masowej produkcji weszły dzięki spodniom Levi’ego Straussa wytworzonych w 1873 roku. Miały one służyć głównie górnikom wydobywającym złoto oraz farmerom, dlatego wytrzymałość denimu została zwiększona poprzez miedziane nity, a płótna tkaniny zszyto pomarańczowymi nićmi.
Nity z miedzi zostały wymyślone przez łotewskiego emigranta Jacob’a Davisa, osiadłego w Reno w stanie Nevada i miały na celu wzmocnienie miejsc najbardziej narażonych na uszkodzenia. Obaj panowie – Levi Strauss i Jacob Davis stworzyli spółkę i dzięki temu powstały spodnie przypominające dzisiejsze ogrodniczki.
Nazwa jeans upowszechniła się dopiero w latach 60-tych XX wieku, kiedy to przestała oznaczać tkaninę, a zaczęła być wiązana ze spodniami produkowanymi przez kampanię Levi Strauss & Co.